Rapatkan ukhuwah

7/15/2011 01:39:00 PM

Bismillahirrahmanirrahim..


Assalamualaikum and salam ukhuwah to all :)

Subhanallah..walhamdulillah..wa laa ilaha illallah..
Setinggi kesyukuran dengan rahmat dan kasih dariNya, dapat lagi ku bernafas dan hidup di atas muka bumiNya berbekalkan dua nikmat yang terbesar yakni nikmat iman dan islam.

Sungguh ku bersyukur kerana Allah masih memberi kelapangan dada bagiku untuk terus-terusan menerima hidayah dan mohon dijauhkan dari segala perkara yang menyesatkan.

''Ukhuwah itu indah, dan akan lebih indah jika kita suburkannya dengan doa''

Ujian kali ini kukira lebih perit berbanding perpisahan yang dahulu. Kalau dulu, kita akan sama2 menangis dan sama2 meninggalkan satu tempat itu. Tapi kali ini, baru diri rasa teruji kehilangan sahabat yang dikasihi sewaktu perjuangan baru melangkah suku jalan.

Kala ini, saya pendam segala kesedihan biarpun terkilan dengan pemergiannya. Orang kata, jauh di mata dekat di hati. Tapi bila dia sudah tiada di sisi, dirasakan terlalu sukar untuk meneruskan perjalanan ini.

Daripada terus menafikan baik saya mengakui, meredhai perpisahan kali ini. Dia tidak jauh mana, masih di bumi Allah. Cuma kelibatnya takkan ada lagi di bumi Petaling Jaya. Mungkin itu yang menjadikan saya suram. Tapi, takkan terkalah dengan emosi. Allah itu sentiasa ada bersama dengan kita. Jadi, jangan bersedih!

Walaupun usia persahabatan baru sahaja mencecah angka 1 bulan, ukhuwah ini bagaikan sudah lama terjalin. Mungkin kami senang dengan diri masing2 (punya minat yang sama etc) dan benar kata orang "Persahabatan itu sangat indah biarpun hanya sementara".

Saya juga mengerti tiap2 pertemuan pasti akan ada perpisahan. Takkan pernah tahu akan takdir sesebuah perhubungan itu, makanya persiapkanlah diri untuk menghadapi segala kemungkinan.

Mungkin ada hikmahnya, mungkin ada baiknya. Mungkin ini masanya untuk saya berdikari! Rasa berjalan sendiri, mentelaah sendiri, dan kiranya merapatkan jurang dengan asdiqaa' lain yang setia menduduki bumi tercinta ini.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Apa yang mampu membuatkan kita makin rapat?

Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya: “Tiga perkara yang boleh mengeratkan persahabatan dengan saudaramu iaitu memberi salam apabila bertemu dengannya dan menyediakan tempat duduknya dalam sesuatu majlis serta panggilah ia dengan nama yang paling disenanginya.”

Riwayat Al-Tabrani


Mungkin ini jugalah yang merapatkan kita. Biarpun singkat masa kita bertemu, namun persahabatan ini adalah untuk selamanya. Ingat daku dalam doa kudusmu, inshaAllah kita bakalan bertemu di syurgaNya :)


Sahabat yang baik akan membawa kita ke jalan yang diredhai Allah. Bersahabatlah seramai mungkin, moga ada di antar sahabat kita orang2 yang dimakbulkan doanya oleh Allah dan mungkin juga dia waliNya. Wallahua'alam ^-^

------------------------------------------------------------------------------------


Dedikasi khas buat Nur Amanina binti Abd Jalil. syukran ya ukhti :)


Aimi Syahirah binti Azmi,
classmate Jun-July 2011

You Might Also Like

2 comments

Like us on Facebook

Blog Archive