Erti Pengorbanan

11/07/2011 11:46:00 AM

Bismillahirrahmanirrahim


Assalamualaikum and salam ukhuwah to all :)


Happy Aidul Adha
It's always a pleasure to be alive on such a blessed day, alhamdulillah ^-^


Pagi yang dingin dan damai. Nice to sleep ^^ Hujan renyai-renyai menyentuh bumi membasahkan tanah yang mula kekeringan. Memberi ketenangan yang sungguh lazat terasa di jiwa. Subhanallah :)

Ku lihat ia di sana. Menanti tibanya waktu untuk pulang ke pangkuanNya. Dari pandangan matanya, ku agak ia telah redha dengan takdirnya. Dan bagiku ia amat beruntung, sangat-sangat beruntung boleh berjasa pada manusia, boleh berkorban demi TuhanNya.

Ada seekor yang berlari. Tiba-tiba berhenti bersujud sendiri menyembah bumi. Ku yakin ia menghadap Illahi. Lantas ia bangun ke posisi, menunjukkan keredhaanya pada Rabbul Izzati.

Redhanya ia pada takdirnya membuatkan diriku berfikir semula. Kiranya aku dituntut untuk berkorban. Mahukah aku? Sanggupkah aku? Apakah erti pengorbanan itu bermakna aku perlu menggadaikan nyawaku demi rahmatNya?

Pengorbanan..terlalu besar maknanya. Yang ku tahu bukan hanya bererti hilang nyawa. Tapi pengorbanan juga menuntut masa, ruang, harta, kasih sayang, kepentingan dan segala-galanya.


Harapnya aku sanggup berkorban apa jua demi cintaNya. Harapnya jua aku sanggup melepaskan dunia semata ingin beroleh syurga. Harapnya aku sanggup kehilangan cinta manusia demi meraih cintaNya.


"Pengorbanan untuk cinta tak semestinya perlu berakhir dengan air mata"
~Hamba Allah~

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Blog Archive