,

Jangan menilai pada luaran

11/06/2011 11:21:00 AM

Bismillahirrahmanirrahim


Assalamualaikum and salam ukhuwah to all :)


"Kadang2 orang yang nampak biasa2 tu lagi 'alim dari orang yang pakai kopiah segala"
~Kak Fiqa~


Pertanyaan saya dibalas sebegitu apabila saya bertanyakan sesuatu kepadanya. Saya terdiam. Memikirkan kebenaran kata-kata itu.

HATI. Pasti ada kaitan bukan? Hati manusia. Siapa boleh baca? Hanya Allah yang lebih tahu. Hanya Allah yang boleh menilai seseorang. Sedangkan kita sendiri pun boleh silap menilai diri sendiri. Mana mungkin kita akan pernah layak untuk menilai orang lain, bukan?

"Kau muda lagi. Akak ni yang dah lama kat situ dah tahu macam2. Ada seorang perempuan tu sampai dah tak percaya kat orang yang pakai tudung labuh2. Sebab ada sekali dia pernah kena tipu. Perempuan tu pakai je tudung labuh. Tapi, kaki lelaki. Baru kenal, boleh senang2 je bagi."

Seakan tertelan biji berduri, seperti itu juga peritnya terasa untuk menelan kisah yang baru saya dengari. Manusia. Takkan pernah senang untuk difahami.

"Kadang2 orang pakai furdah, niqab semua tu ada sebab sendiri. Kita pun takkan pernah tahu kan apa sebabnya. Tapi, janganlah fikir sampai semua perempuan yang bertudung macam tu pulak. Ada tu ada. Cuma sikit je. Tapi, sikit tu lah yang mencemarkan yang lain."

Na'uzubillah. Semoga aku jauh dari tergolong dalam kalangan mereka yang munafik.

Teringat petikan dari blog kawan ;

Title: Lelaki Surau

"Dan juga, tak salah suka kepada seseorang yang alim ulama. TAPI bukan saja susah nak cari, tapi yelahhh susah nak dapat kannn :p Oleh itu, tak salah suka dekat orang yang tak berapa nak alim, but ATLEAST wants to be better and willing to change with you. Atau dalam erti kata yang lain, sanggup bersama-sama berkejar dan fight untuk memasuki syurga Allah. Dalam dunia ni tiada siapa yang sempurna. Tapi yang boleh menyempurnakan kita is apabila kita boleh sama-sama saling bertegur untuk jadi lebih baik."

~Adlin Atikah~
minta izin copyright eh .. :D


Konklusinya, jangan hanya melihat pada luaran, kita katakan seseorang itu baik. Atau jahat. Tapi, jangan pula sabitkan mereka yang benar2 pada jalanNya munafik. Kita tiada hak untuk menilai seseorang. Didiklah hati agar ia berseri dengan iman mendampingi.




You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Blog Archive