Pasang niat :)

11/27/2011 12:07:00 AM



Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah! 1 Muharam 1433 Hijrah tiba juga. And I'm very thankful to Allah for letting me stay alive. On this brand new year!

So, speaking of which, the day itself became quite unusual to me (ironically).

Many questions kept bugging my head, at one point, I thought I was going to burst. Omo =__='

My mum suddenly came to me and asked me not to bring around my boyfriend if I have any. Masha Allah. Maybe she was too worried cause this kind of thing well, it is like a trend among teenagers nowadays. Na'uzubillah.

Speaking of jodoh and stuff seriously not the topic that I would prefer to discuss with her. I'm too young and too ignorant about those sort of things. Well, at certain point, I think that would be my turning point (maybe 23 24 or 25), I'll start to think about it. Oh, and she's worried if I somehow end up becoming an andartu (literally lambat kahwin je, bukan tak kahwin). *I told this to my mum, kalau ada sesiapa yang ada hajat, jumpa terus ayah dan mama. But the main point is, I'll be the one who decide. cewaaahh.. ~

Saya nak kejar cinta yang hakiki, bukan duniawi


Matlamat saya yang pertama (atas ni). Cinta seperti yang kita tahu adalah fitrah. Dan benar, saat ini saya hanya mahu tumpukan cinta padaNya. Sebab Dia pemilik cinta. Maka Dia yang akan bagi cinta. Tak kisahlah cinta kepada sesiapa pun. Even kepada bakal suami *pekupmukamalu~ Orang kadang2 mesti persoalkan, "Macam mana kalau kita tak bagitahu orang tu, orang tu nak tahu?". Percaya dengan takdir, inshaAllah, Dia sendiri yang akan sampaikan rasa itu pada orang tersebut. Mana tahu mungkin dia betul2 jodoh kita?

Tapi, ikhtiar itu saya tak tolak juga. Kena ikhtiar. Kalau nak, kena ada orang perantaraan. *Eh, ceh.. dah masuk bab lain. Syaratnya, yang benar2 ke arah alam perkahwinan. Itu yang pasti akan halal selepasnya dan InshaAllah akan diredhaiNya.

Jadi, apa2 pun, kena kejar cinta Yang Maha Penyayang. Bukan main redah je, mana nak dapat redha kan?

Jadi wanita solehah yang lebih baik

Harapan meninggi, setinggi gunung. eh, nak buat lagi tinggi. Langit ketujuh mungkin? em..takut tak tercapai pulak bila dah jauh meninggi sangat. Tak apa, kita slow2. Step by step. 'Big steps are initiated by a small step', kan? So, kita slow and steady, inshaAllah berjaya jadi muslimah yang lebih baik dan tinggi darjatnya di sisi Allah swt.

Jadi anak yang lebih taat, rajin, baik, dan segala2 yang boleh menobatkan saya jadi anak mithali
Oleh sebab saya dah dicop anak manja oleh makcik (hanya sebab saya seorang saje anak perempuan-2 abang, 1 adik lelaki) jadi, saya terpaksa me'matured'kan diri saya ni. Hmm..ditambah dengan sikap penuh emosi, saya harap saya dapat kawal tahap kewarasan saya sepanjang masa. Aiseyh~ tak bleh manjakan diri dah. =='

Tuntut ilmu, lagi2 ilmu agama, dan for sure nak dapat 4flat. Jangan lupa share ilmu !

Bukan senang nak dapat ilmu, lagi susah nak share ilmu sebenarnya. So, harap diri ini tak jadi lokek, kedekut, bakhil, takbur bila dah ada ilmu. Biarlah siapa diri kita ni pun, setitik air je dari lautan tu ilmu yang kita ada. Bukannya macam buih2 kat lautan tu. So, jangan sombong jangan bangga diri. Dan kejar scholarship! Target JPA~ Target JPA~ Target JPA~
Nak jadi ahli syurga, matlamat terutama 'syahid'

Yang ini, mestilah semua mahu kan? Tapi, sejauh mana usaha kita ke arah itu? Saya point diri saya balik, layakkah aku untuk melangkah ke syurga? Most of us, biasanya and of course melaksanakan ibadah semata kerana syurga dan neraka kan? Rabiatul Adawiyah pula sebab utamanya adalah kerana cintanya pada Allah. Hebat bukan hamba Allah itu? Maka, saya ingin sekali jadi sepertinya. Sikit pun jadilah.


Salam Maal Hijrah buat Asdiqaa' yang dekat, yang jauh. Dan keluarga yang dekat, yang jauh.
Jom sama2 membuat perubahan kepada yang lebih baik !
‎"salah satu tanda kejayaan diakhir perjalanan adalah kembali kepada Allah diawal perjalanan" -Ibnu Athaillah-
AkuIslam.com

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Blog Archive