,

Kisah Si Anak Kecil

4/20/2011 04:56:00 PM


In The Name of Allah, The Most Merciful The Most Kind

Status: Oh, how I MISS my primary school!

Alhamdulillah, hari baik, cuaca basah, hujan renyai2 di luar. Subhanallah! Indahnya!
*note #1: Saya paling suka waktu hujan :)

Hari ini, saya bertungkus lumus untuk menyediakan segala persiapan untuk ke temuduga. Oh, okay, you caught me. I am not doing any of the tasks right now.
This is my to do list :

1. resume
2.essay *blablabla
3.sijil koko & akademik
4.borang permohonan mara
5.baju untuk hari temuduga *perlu jugak ke? hmmph..

Okeh, dah menyimpang pulak.. Actually, pagi tadi after pergi kedai Cina to photostat my certificates *which I forgot about my SPM result -,- saya terus menuju ke rumah Nurul Iman Amanina. I thought to borrow her resume, as a guide for me to write a resume. Jalan nak pergi rumah dia banyak sangat, tapi tiba2 hati ni teringin sangat nak lalu sekolah rendah.

SEKOLAH KEBANGSAAN BUKIT BADONG.

Glory days! haha.. Yelah, hari ini kan budak2 sekolah. Oh, mereka sangat comels. I wonder if I looked that cute when I was a kid like 'em? bhahaha..naahh.. *Rahasia :))

Masa tengah syok tengok padang sekolah *sambil bawa motor abang dengan tidak berlesen, saya terlihat budak2 berkawad. Oh, comel lagi! Okeh, terabur habis =,= haha. Ingat nak turun je pergi tepi padang and jerit "Adik2, meh akak ajar". Style military pun saya boleh bagi contoh. *yolah tu..

Tapi, hajat tak kesampaian sebab saya nampak cikgu entah siapa2 kat tepi padang tu. Adoi, cikgu..ajarlah betul2. Jangan kasi malu SKBB. hehe. Seingat saya masa saya kecik2 dulu tak ada kawad2 ni.. ke saya je selalu lari? *okay..tak ingat langsung la..heee~

Jalan ke depan lagi, nampak pulak budak2 tengah main kat belakang bangunan. Bila saya cakap tengah main, means budak lelaki lah kan? haha..comelnya lah mereka ni.. Anak sapa la ni? ^-^
Mengimbau kembali zaman purba kala saya dulu, kerja jadi pengawas. Oh, saya memang garang.hehe. Adik2 takut kan dengan akak? Takda maknanya.. =,='



ni saya masa kecik? nahh..haha. saya tak secomel ini :)



ouh, ada budak mengintai kat sebelah rumah..
ceh2..bajet dok negara omputih.. nampok beno menipunye.. :D


Kisah Teladan , Jadikan Pengajaran .

Anak kecil bagai kain putih. Kosong. Bersih. Suci. Lagi murni. Siapa yang akan beri color atas kain kosong ni? Ibu bapa lah jawapannya. Mungkin kita masih muda untuk menghitung hari menjejak ke atas pelamin. Apatah lagi mempunyai anak. Tapi adik kita? Mungkin anak saudara kita? So, ya asdiqaa'..jangan buang masa dan biarkan mereka terleka dengan dunia. Tugas kita untuk menjaga bakal penolong kita yang akan menjadi pemimpin di masa hadapan :)

Budak kecil dan Api neraka

Seorang budak menangis ketika melihat unggun api yang sedang marak menyala. Lantas, Khalifah Harun Al-Rasyid bertanya kepadanya kenapa dia menangis.

Budak itu menjawab, "Aku takutkan api neraka".

Khalifah yang adil itu memujuk: "Anak kecil spertimu tidak akan dimasukkan ke dalam api neraka". Namun cuba teka apakah jawapan budak itu. Kalau saya dah lama berhenti menangis.

Katanya: "
Aku lihat ketika orang menyalakan api, mereka akan memasukkan ranting2 kecil dahulu. Setelah ranting itu terbakar, barulah dimasukkan kayu2 yang besar. Aku takut hal yang sama berlaku di neraka kelak. Aku umpama kayu kecil itukah?"

Mendengar jawapan itu, khalifah turut menangis....

p/s: Neraka tak pernah mengehadkan umur sebagai syarat keahliannya. Walaupun kita masih muda, umur baru suku dari umur atuk kita, ketahuilah mati itu tidak pernah mengenal usia. Siapa kata dah tua nanti baru mati? Sebab itulah ramai anak muda yang menghabiskan masa untuk berhibur sahaja. MashaAllah, bukalah mata hai sekalian insan. Hidup di dunia hanya pinjman sahaja, kelak yang menjanjikan keabadian di syurga. Ingat, mati paling hampir dengan kita. Jangan gelojoh, jangan gelabah, jangan cepat melatah. Sesungguhnya Allah bersama dengan kita. Segala yang baik itu datang daripada Allah dan vice versanya atas kelemahan diri sendiri yang disandarkan kepada saya oleh Allah. Jazakallah khairan kathir...

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Blog Archive