,

ana, result SPM dan ....

3/24/2011 01:44:00 PM

Assalamualaikum, salam sejahtera, Salam Satu Malaysia! (*Malaysia BOLEH!)

Pertama2nya, marilah kita sama2 memuji kebesaran Allah Ta'ala, kerana dengan limpah kurniaNya dapatlah kita sama2 berada di ruangan maya bagi titipan khas edisi untuk hari ini.
*cewah. harap2 antum yang membaca sekarang ni tak cakap..poyonye..hehe

tak lupa juga selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw atas berkat perjuangan dan pengorbanan baginda dapatlah kita sama2 hidup dengan dilimpahi dua nikmat terbesar yakni nikmat iman dan islam. *Alhamdulillah...

satu tajuk disingkap dari iluvislam.com; Slip SPM: Nikmat atau Bala? Segala puji bagi Allah , Dia telah mengabulkan doa saya kepadaNya selama dua tahun ini. Semua orang sekarang tengah risau pasal biasiswa pula. *saya pun sama. hmm.. tak apa, kita relax dulu.. BOLEH KE KITA RELAX? Ini pandangan saya terhadap slip SPM: nikmat yang dikurniaNya saya anggap sebagai satu ujian. Dia mahu lihat sama ada saya benar2 bersyukur atau akan bersifat riak, takbur, ujub dan seumpama dengannya. takut kan seandainya kita lupa diri. *istighfar banyak2. mungkin ia boleh jadi tiket untuk saya berjaya, mungkin juga tak membawa apa2 makna ataupun ia akan jadi satu ujian kepada saya. Na'uzubillahi min zalik..

malam itu, saya lihat rakan2 saya ada yang gembira, sedih dan ada juga yang tak ada perasaan (sayalah tu..tiba2 je blur..) -,-'
niat di hati mahu berkongsi kegembiraan, namun saya bimbang kiranya ada yang terasa atau terluka. takut orang cakap.. yelah..kau boleh lah.. result ok.
ya Asdiqaa'..janganlah begitu. seumpamanya kita tidak bersyukur dengan pemberian Allah. yang penting adalah akhirat. dunia ini hanya pinjaman. dan siapa kata kalau tak berjaya dalam SPM tidak boleh berjaya dalam kehidupan? TEEETTT! silap besar lah anda. ingat, Allah takkan uji hambaNya kalau Dia tahu hambaNya itu tidak mampu. dan Dia hanya menguji keimanan hambaNya yang terpilih. *maksudnya..Dia sayang kamulah tu..

Ada satu kes pula di mana rakan2 saya bergaduh perihal sekolah siapa paling hebat. emm..kedua2nya sekolah bukan perempuan dan yang pasti bukan SESERI. masalah2. dengarlah wahai Asdiqaa'. Bukan sekolah yang dapat habuan. kamu2 itu yang perlukan kecemerlangan untuk berjaya di masa hadapan. sekolah masih tetap bangunan yang dipenuhi habuk, walaupun sekolah ente dapat no 1 di seluruh dunia ini! tidak ada yang tiba2 sekolah jadi istana pula kan? Jadi, bersederhanalah kerana itu sunnah Rasulullah.

Malam itu, saya dapat mesej daripada rakan baik saya. ya..dan dia sedang bersedih. saya cuba menenangkan hatinya. dia bertanya pada saya," berdosakah saya nangis? Adakah nangis menunjukkan iman saya tak kuat sebab saya tak dapat terima ujian ini? berdosakah saya?"

Saya terdiam. masa di sekolah dulu, memang saya banyak nangis. bukan kerana Allah. tapi sebab manusia. itu yang salah. menunjukkan iman kita tak kuat. namun, saya teringat kata2 rakan saya. tidak mengapalah kalau nangis, sebab dapat hilangkan tension. Betul juga kan? tapi, janganlah sampai tak makan, tak bersuara, dan paling teruk tak mahu lagi hidup di dunia. itu yang dinamakan menafikan takdir dan sangatlah salah di sisi agama Islam.

....Saya jawab padanya, "Saya tak boleh cakap dosa, sebab dosa pahala adalah ketentuan Allah swt. Sabarlah. Ingat ni ujian dariNya supaya kamu meminta padaNya. Seseungguhnya Allah mahu mendengar suara kamu.

.....balasnya" saya tahu ini cara Allah nak didik saya. Mungkin Allah nak lihat sebesar mana keyakinan dan kecintaan kita terhadapnya dan sejauh mana nikmat dunia mampu meruntuhkan kecintaan saya tu. saya cuma harap jalan saya tak disukarkan juga.

Sesungguhnya, begitu besar kecintaan sahabatku padaMu Ya Allah. Semoga kesabarannya terbalas. Ya Rabbi, Kau berikanlah kesenangan kepada kami tapi jangan sampai kami lalai padaMu Ya Allah. Permudahkanlah segala urusan bagi kami dan tunjukkanlah jalan yang benar. Amin Ya Rabbal 'Alamin..

-------------------------------------------------------------------------------------------------

SESERI berjaya dapat TOP10 di antara sekolah2 berasrama penuh (SBP)

Alhamdulillah, saya tidak sangka. kamu tidak sangka. rakan2 juga tidak sangka. kami hanya berdoa semoga pencapaian kami lebih cemerlang berbanding tahun sebelumnya. waalupun ada menyimpan hasrat nak kalahkan sekolah2 lain, tapi tidaklah sampai itu yang menjadi matlamat utama. siapa kata Bellatrix tidak boleh? Kalau Malaysia boleh, Bellatrix pun boleh kan? :)


to dearest Aisyah Munirah, Allysha Michael, Subalqish Shawal, Siti Shahiszma, Afiqah Saini, Sakinah Ridzuan, Nurul Izzah, Shazreena Hari dan rakan2 yang lain, teruskan perjuangan selagi nyawa masih dikandung badan. Jangan biarkan dugaan ini menjatuhkan kita dan mejnunamkan kita ke lembah kekecewaan dan putus harapan. Terus pandang hadapan dan jadikan hari semalam sebagai pedoman untuk menggapai impian. Teruskanlah langkahmu dengan kalimah Bismillahirrahmanirrahim. InsyaAllah beroleh keberkatan dunia dan akhirat.

p/s: ingat, ilmu Allah itu ada di mana2 :) kejarlah, capailah dan amalkanlah.

Ilmu tanpa amal bagaikan pokok yang tidak berbuah.

Innallaha ma'ana.. <3





Terima kasih Subalqish Shawal for this lovely and yummy cupcake :D

-------------------------------------------------------------------------------------------------

terharu baca blog ADLIN ATIKAH dengan AFIQAH AISYAH. UK eh? insyaAllah..amin.

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Blog Archive