thumping so hard,

3/18/2011 08:27:00 AM

back to basic: which is English time posting!

Actually, my first reason of setting up this blog is to improve my English. (I'd been telling my mentees ops.. my ex-mentees (we also called them 'cupcakes') since last year that blogging is a way of learning English). truly and thankfully I am right now out of the blue feeling to blog this in English (which is not my mother tongue..neither my dad's). the other main reason aside from taking that piece of paper,I'll be meeting my friends. aahhhhh!!!seriously, missing them like I haven't meet them for 10 years.. (yolaa sangat.. baru berapa bulan.. berapa bulan? hehe..)

and I DON'T hope this for my entire life :



tapi kan kawan2..ehh, sorry..but you have to know my dear friends..


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikitpun."

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a, sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda di dalam Hadis Qudsi:

Allah s.w.t berfirman: "Tidak ada balasan kecuali syurga bagi hambaku yang beriman yang telah Aku ambil kembali kekasihnya (Aku mematikan seseorang yang disayanginya seperti anak, adik-beradik dan sesiapa sahaja yang di sayangi oleh seseorang) dari kalangan penghuni dunia dan dia hanya mengharapkan pahala daripadaKu (dengan bersabar). " (Hadis riwayat Imam Bukhari).

Allah s.w.t. berfirman: “Tiada suatu musibah yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah, dan barang siapa yang beriman kepada Allah niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” (QS. At Taghobun 11) ''Alqomah[84] menafsirkan Iman yang disebutkan dalam ayat ini dengan mengatakan: "Iaitu: orang yang ketika ditimpa musibah, ia meyakini bahawa itu semua dari Allah, maka ia pun ridla dan pasrah (atas takdirNya).


p/s: yang penting kita kena sabar dan redha dengan segala ketentuan Illahi. I'm not saying this just for you guys but I'm reminding myself. saya juga insan biasa, hambaNya yang lemah. namun untuk mencapai kemanisan iman itu, kita harus berserah segala2 kepadaNya. Hanya Dia yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. wallahua'alam..
walau apa pun result yang kita dapat, kita mesti redha ok?

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Blog Archive