,

bertebaranlah mencari ilmu di bumiNya

3/15/2011 11:21:00 PM

Bismillahirrahmanirrahim.

"Sesiapa yang inginkan dunia maka hendaklah dia berilmu, sesiapa yang inginkan akhirat maka dia juga mesti berilmu dan sesiapa yang ingin kedua-duanya iaitu dunia dan akhirat maka dia lebih dituntut agar berilmu."


hakikatnya, hati saya sedang tidak tenang memikirkan ke mana hala tuju saya selepas ini.
yang lebih memeningkan kepala ialah macam mana dengan result saya nanti? apakah saya mampu tersenyum lebar atau sekadar tersenyum hambar.

saya tahu, sebagai seorang hambaNya, kita tidak boleh terlalu sedih. la tahzan innallaha ma'ana. itu sahaja kata2 yang saya pegang sampai sekarang tatkala hati mula dilanda keresahan dan kebimbangan yang membuak2.

saya tidak tahu apa dan bagaimana masa depan saya. itulah..sepertimana dalam buku berjudul LA TAHZAN, saya tidak patut memikirkan masa depan yang tak tentu dan mengenangkan masa lalu yang tak akan kembali lagi. saya hanya perlu hidup untuk hari ini. dan esok hanyalah sekadar harapan seandainya sakaratul maut masih belum kunjung tiba..

Saidina Ali bin Abi Talib RA berkata, "Ilmu lebih baik dari harta, harta jika dibelanjakan akan berkurang, tetapi ilmu jika disebarkan akan bertambah."

saya mulai sedar di mana tempat saya. masih saya ingat lagi kata2 seorang wira di surau, "sebarkanlah apa yang disampaikan Rasulullah walaupun hanya satu perkataan."
saya sedari tanggungjawab saya sebagai seorang penuntut ilmu dan juga bakal pendakwah walaupun usia saya dan rakan2 Badar Millennium masih muda. seorang rakan wirawati telah menyedarkan saya betapa sikitnya ilmu yang kita ada sehingga diumpamakan hanya setitis air dari sebesar2 lautan ilmu Allah itu. kadang kala, diri ini rasa begitu kerdil sebagai hambaNya. tak dinafikan juga kadang2 timbul perasaan cemburu melihat orang lain lebih berpengetahuan daripada kita lebih2 lagi mengenai Islam tapi itulah ujian Allah untuk kita, supaya kita sentiasa berusaha untuk mencari ilmuNya agar selalu dekat denganNya.


"Demikian tingginya darjat orang yang menuntut ilmu sehingga para malaikat bersikap hormat terhadap orang yang menuntut ilmu. (Riwayat Abu Daud)

apa yang saya harapkan adalah walau apa pun course yang saya akan ambil lepas ini, harap2 dapat saya sumbangkan demi agama tercinta. waima susah mana sekalipun, saya akan cuba menggalas bebanan itu walau jalan yang satu itu penuh berliku-liku.

akhir kata: kepada teman2 seperjuangan saya dari SESERI hinggalah Millennium, saya doakan result SPM yang terbaik untuk anda. berserah dan bertawakkallah kepadaNya. sesungguhnya Allah mengasihi orang2 yang bertawakal kepadaNya ;)


"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Luh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.." (Surah Al-Hadid: 22-23)

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Blog Archive