dugaan wiraJAYA

3/20/2011 12:23:00 AM

post before: bajet entri last pasal PLKN. haha.

sorry, tapi ni still pasal PLKN. <

Alkisah, wirajaya yang kami tunggu2. penamat kepada segala2 aktiviti kami di Kem Millennium. perjalanan bermula dengan bacaan doa, lagu negaraku, wira wirawati and ikrar. like always.. yang paling tak tahan, semua bajet hutan tu jauh, tak ada tandas. maka, kami buatlah persediaan awal. pergi tandas dulu. haha.. malas nak pakai "tandas gali sendiri" kat sana nanti.

malam before kejadian: berkumpul dan ber'meeting' di ruang ampaian antara dorm A dan B.

Cikgu Ya (aka Fariha Yusrina) panggil kami berkumpul before light off. patutnya pukul11 dah kena tutup lampu tapi disebabkan kami belum bahagi kumpulan, ponco and etc, terpaksalah lambat sikit tidur malam tu. Alhamdulillah, saya dapat satu kumpulan dengan Sakinah, Reena, Afiqah, Meera, An Gi, Rachel, Pretee (and non muslim lagi sorang whom I can't recall her name) sorry..huhu. yang pasti semua satu kepalak dengan saya. *okay..dah ingat..Brenda.haha

Punyalah jauh perjalanan kami lalui, hutan belukar kami redahi, ladang getah, semak samun and last2 jumpa jalan keluar. cikgu kata ke kanan, ke kanan, ke kanan, pastu baru ke kiri. ikut jelah cakap cikgu and yang pasti kompas tu berguna dalam 5minit terawal sahaja. keluar2 sahaja dari hutan, akhirnya jumpa juga jalan yang berturap tapi....

..ehh..tu bukan dorm wirawati ke?

kantoi di situ.. =,='

tapi masa itu, saya masih bersikap positif, saya bermonolog dengan diri sendiri.
"jauh lagi kot,' punyalah nak bersangka baik. memang bagus bersangka baik tapi dalam certain2 things kita kenalah berwaspada juga kan.

akhirnya, kami masuk ke satu denai di mana ada pokok pisang di sepanjang jalan itu. waahh..jauh lagi ke? saya takut juga. bukan apa.. dah lama tak masuk hutan. hehe.

dan ni betul2 akhirnya..kami sampai ke tapak perkhemahan kami untuk program WIRAJAYA. bunyi macam gempak sangat kan..? tempat kami (wirawati) dah siap pasang tali. tinggal pasang ponco je. tapi kesian pada wira2. semua benda kena buat sendiri. eh, ya ke? ye kot...khemah nun sebelah je. nasib baik khemah Alpha jauh dari wira. kalau tak..masyaAllah. tak sanggup tinggal dalam hutan tu.

satu kisah yang paling saya tak boleh lupakan: cikgu buat announcement,
"Perhatian kepada wira dan wirawati, sesiapa yang mahu ke tandas, sila beratur."

Beratur?

bukan ke kena pakai tandas natural *gali sendiri
punyalah dengan wajah innocent, rupa2nya belakang hutan tu ada jambatan. jambatan tu memang kami selalu usha dari DM sebab nampak macam tempat yang sangat best. rupa2nya kami betul2 500m sahaja dari dorm wira. sabar jelah... -,-'

Petang itu, saya menyertai PC and most Badar pun sama gak. including my geng (Khemah 2 Alpha). oleh sebab kami dah sertai pertolongan cemas (dapat no.2 sebab tak dapat jawab soalan je..), kami tak dibenarkan join Kelapa Emas pada malam tersebut. sedih memang sedih. tapi at last, kami buat campfire then bosan sangat kami main TRUTH OR DARE. serius..lawak sangat2. dan tak pasal2 saya dah terpecahkan satu rahsia besar. tak apalah..qadar dan qadha'Nya.. terima shak.. ^_^'

Malam itu, giliran Khemah 2 berjaga malam atau jadi jaga part time start pukul1.00 pagi. memang semua orang ngantuk tapi nak kejut Reena lah orang yang paling susah. nasib baik bangun. sedang kami dalam kedudukan bersila membentuk bulatan (ala2 halaqah time usrah), tiba2 je Meera yang nak ambil makanan dalam khemah menyuluh kami dan berkata,
"Korang....(loading sebentar..)...ular.."
lantas, semua beralih pandangan kepada Meera. masa tu, hati saya terdetik untuk berkata, janganlah main2. tapi, sebelum sempat saya membuka mulut, lampu suluh terus dihalakan pada objek bersinar yang sedang bergerak. Ya Allah. melompat kami tapi tanpa sebarang bunyi. walaupun ular itu kecil saiznya, namun siapa tahu kalau2 ia patuk dan mengeluarkan bisa. dan pada masa itu ada pula rakan saya yang terpaku melihat ular tersebut sehingga tidak beralih dari kedudukan tadi. nasib baik ada orang cepat2 tarik beliau ke tempat lain..kalau tak.. wallahua'alam. lantas, lintang pukang kami panggil cikgu. nasib baik cikgu2 lelaki memang tak tidur lagi.

alhamdulillah, tiada siapa yang dipatuk atau digigit. yelah..kami faham. hutan ni kan memang rumah dia. takkan kami pula nak lebih2 kan? ular tersebut...memang cikgu tak bunuh. tapi nak tahu apa jadi? ular tu bertelur 8 biji dalam botol and terus menetas. Ya Allah,!betapa besarnya kekuasaanMu. kami benar2 bersyukur kerana tak dapat bayangkan sekiranya ular itu beranak dalam khemah kami. Sesungguhnya Allah jualah sebaik-baik tempat berlindung.

kejadian malam itu membuatkan kami berwaspada dengan lebih lagi. setiap khemah Alpha kami awasi sehinggalah waktu jadi 'mak guard' kami berakhir. Mulanya saya tidur tanpa spike boot. oleh sebab ular tersebut, saya pakai complete loreng.. cuma tak pakai beret dan belt sahaja.

Pengajaran:
Kita tidak boleh takut pada makhluk tetapi kita harus sandarkan ketakutan kita hanya pada Allah. Yakin dan berserah padaNya adalah jalan terbaik dalam setiap keadaan apatah lagi dalam situasi mencemaskan.

p/s: patutnya kita tukar title jadi wirawati jaya. baru syok kan! ;P cikgu bajet cool je time tangkap ular tu.. hadoi2..buat den cuak je..

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Blog Archive