,

bergurau pun perlu ada batas!

3/21/2011 02:17:00 PM

Dari Abu Hurairah r.a daripada Nabi s.a.w bersabda “Seseorang mukmin belum sempurna imannya hinggalah ia meninggalkan dusta ketika bergurau dan meninggalkan bertengkar sekalipun benar.”
(Ahmad dan at-Tabrani)

*Ketawa yang banyak akan memadamkan cahaya hati.

satu peristiwa berlaku di mana kesabaran seorang hamba Allah teruji. pada mulanya beliau memang hanya niat nak berbual2. itu. oleh sebab satu hal lain, maka ada seorang rakannya sengaja bergurau.

bergurau itu memang boleh tapi harus kena pada tempatnya. tak pasal2 dari gurauan biasa jadi gurauan yang agak luar biasa sehingga mungkin boleh menyebabkan hal tersebut menjadi gosip atau lebih teruk lagi fitnah. sebagai seorang muslim, sudah tentu dia tidak mahu nama baiknya tercemar.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:”:Celakalah orang yang berbicara lalu mengarang cerita dusta agar orang lain tertawa. Celakalah !”
(Riwayat Abu Daud)

tetapi, apa yang perlu di sini ialah kesabaran yang tinggi. mungkin niat kita sudah menyimpang hingga menyebabkan kejadian itu, namun, jangnlah suka bergurau yang terlampau dan melampau sehingga menyebabkan orang lain salah faham dan sakit hati dengan gurauan itu.


Dari Abu malik al-Asy’ari katanya:”Bersabda Rasulullah s.a.w:”Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Membaca Subhanallah dan Alhamdulillah pahalanya sebesar langit dan bumi. Sembahyang itu pelita. Sedekah itu bakti. Sabar itu cahaya dan al-Quran itu akan menjadi kawan atau lawanmu. Manusia sepanjang hidupnya bekerja untuk keselamatan dirinya atau kecelakaannya.”


(Muslim)


berjenaka sekadar untuk merapatkan hubungan silaturahim dibolehkan tetapi haruslah berpada-pada. takut ada yang terasa, terkecewa, terluka dan sebagainya.

p/s: lain kali betulkan niat dulu dan jangan suka2 buat cerita!

You Might Also Like

2 comments

Like us on Facebook

Blog Archive